Stredná odborná škola obchodu a služieb, M. R.
Štefánika 8, 963 01 Krupina
ŠKOLSKÝ PORIADOK
Účinnosť:
od 1. 9. 2024
Stredná odborná škola obchodu a služieb je
výberovou školou , kde sa žiak
dobrovoľným rozhodnutím rozhodol študovať na tejto škole a zaväzuje sa riadne
dochádzať do školy. Preto je povinný riadiť sa
pokynmi vedenia a pedagogických zamestnancov školy a školským poriadkom.
V záujme naplnenia práva na vzdelanie škola zabezpečí vnútorný chod školy,
organizáciu života žiakov a podmienky pre optimálne medziľudské vzťahy tak, aby
čas strávený v škole bol maximálne efektívne využitý z hľadiska vzdelávania a
mimoškolskej činnosti .
Škola bude dôsledne dodržiavať
Deklaráciu práv dieťaťa a Listinu základných práv a slobôd vo vzťahu k žiakom,
učiteľom a ostatným zamestnancom školy .
Školský
poriadok je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonom č. 245/2008 Z.
z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, so zákonom č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve
a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, s vyhláškou MŠVVaŠ SRč.
65/2015 Z. z. o stredných školách ako aj so metodickým pokynom č.
21/2011 na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl a ďalšou platnou legislatívou.
VŚEOBECNÉ USTANOVENIA
1. Vyučovací
proces sa riadi rozvrhom hodín, ktorý
schválilo riaditeľstvo školy. Rozvrh hodín je povinný rešpektovať každý žiak a
pedagogický zamestnanec.
2. Budova
školy je otvorená v pracovných dňoch od 6.30hod. do 15.30 hod.
3. a)
Teoretické vyučovanie sa uskutočňuje podľa časového harmonogramu:
0. hodina: 7.00
– 7.45
1. hodina: 7.50
– 8.35
2. hodina: 8.40
– 9.25
3. hodina: 9.45
– 10.30
4. hodina: 10.40
– 11.25
5. hodina: 11.35
– 12.20
Prestávka:
obed 20 minút
6. hodina: 12.40
– 13.25
7. hodina: 13.30
– 14.15
8. hodina: 14.20
– 15.05
b) Praktické
vyučovanie sa uskutočňuje podľa rozvrhu
hodín a časového harmonogramu na pracoviskách školy resp. zmluvných
pracoviskách.
Začiatok vyučovania: 7.00 resp. 7.30 hod.
4. Žiak prichádza do školy minimálne 10 minút pred začiatkom vyučovania.
4. Vyučovací
proces je organizovaný v učebniach, odborných učebniach, a telovýchovných priestoroch.
5. Vyučovací
proces je organizovaný v učebniach, odborných učebniach, pracoviskách
praktického vyučovania a telovýchovných
priestoroch.
6. V
jeden vyučovací deň môže mať žiak najviac 8 vyučovacích hodín.
7. Rodičia
môžu úradné záležitosti vybavovať denne na sekretariáte školy.
8. Informácie
o prospechu a správaní žiaka podáva rodičom triedny učiteľ najmä na triednej
schôdzi rodičovského združenia a každý mesiac v deň a hodinu na
to určenú, ktorá je zverejnená na stránke školy.
9. Stretnutie
s vyučujúci jednotlivých predmetov, je potrebné si vopred dohodnúť , okrem celoškolských stretnutí rodičov a pedagogických zamestnancov školy,
ktoré sa konajú dvakrát ročne .
10. Informácie formou elektronickej žiackej knižky, má rodič
neplnoletého žiaka k
dispozícii prostredníctvom prístupového kódu. Plnoletý žiak len po súhlase o informovaní.
12. Aktuálne
výchovné - vzdelávacie problémy sa
riešia bezodkladne so žiakom, vedením školy a zákonnými
zástupcami pri neplnoletých žiakoch.
13. Rodič si môže dohodnúť stretnutie a konzultácie aj s výchovným poradcom školy.
14. Stretnutie s riaditeľkou školy je potrebné vopred si dohodnúť
telefonicky, mailom,
prípadne na sekretariáte školy.
Žiak má právo:
A. V oblasti výchovy a vzdelávania:
1. na
rovnoprávny prístup k vzdelávaniu,
2. na
vzdelávanie v štátnom a materinskom jazyku,
3. na
bezplatné vzdelanie, zapožičanie učebníc a učebných textov,
4. na
individuálny prístup rešpektujúci jeho schopnosti, nadanie a zdravotný stav,
5. na
úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej a etnickej príslušnosti,
6. na
kvalifikované vzdelávanie podľa školského vzdelávacieho programu vo
zvolenom študijnom alebo učebnom odbore,
7. na
poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelávaním,
8. na
organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom a
zdravotnému stavu v súlade so zásadami psychohygieny,
9. na
výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienickom prostredí,
10. viesť
aktívny a tvorivý dialóg s učiteľmi a vedením školy v duchu zásad humanity a
demokracie,
11. na
ohľaduplnosť a slušné správanie zo strany učiteľov a spolužiakov,
12. na
informácie týkajúce sa jeho osoby a jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov,
13. uchádzať
sa o členstvo v žiackej rade,
14. požiadať
o sociálne štipendium, ak spĺňa stanovené predpoklady,
15. využívať
na základe povolenia riaditeľa školy školský rozhlas, nástenky,
športoviská, iné priestory a vybavenie
školy aj v čase mimo vyučovania,
16. žiaci,
ktorí sú zdravotne znevýhodnení a so zdravotnými obmedzeniami, žiaci so
špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami majú právo na zvláštnu starostlivosť
a vzdelávanie s využitím špeciálnych foriem a metód ,ktoré zodpovedajú ich
potrebám, aby dosiahli čo najvyššiu mieru samostatnosti a mohli viesť
plnohodnotný život.
B. V oblasti organizácie vyučovania:
1. podľa
vlastného záujmu sa zapojiť do záujmovej činnosti, zúčastňovať sa školských a
mimoškolských výchovno-vzdelávacích, kultúrnych a športových podujatí za účelom reprezentácie
školy, mesta a pod. ,
2. požiadať
o opakovanie ročníka, ak neprospel a
nevykonal úspešne komisionálnu skúšku, na základe písomnej žiadosti žiaka alebo
jeho zákonného zástupcu,
3. prerušiť
štúdium, a to až na dobu do 3 rokov, na základe písomnej žiadosti žiaka alebo
jeho zákonného zástupcu riaditeľovi školy. Po uplynutí času prerušenia štúdia
žiak pokračuje v tom ročníku, v ktorom bolo štúdium prerušené. Ak štúdium
prerušil po ukončení jedného ročníka, pokračuje v štúdiu ročníkom nasledujúcim.
Ak čas prerušenia uplynie v priebehu školského roka, umožní riaditeľ školy
žiakovi dodatočne vykonať komisionálne skúšky za príslušné obdobie,
4. ukončiť
prerušené štúdium aj pred uplynutím určenej doby prerušenia,
5. prestúpiť
na inú strednú školu so súhlasom riaditeľa školy, do ktorej má záujem
prestúpiť, na základe písomnej žiadosti žiaka alebo jeho zákonného
zástupcu,
6. zanechať
štúdium, ak žiak skončil povinnú školskú dochádzku, na základe písomnej
žiadosti žiaka alebo jeho zákonného zástupcu,
7. zúčastňovať
sa na akciách organizovaných školou v čase vyučovania i mimo vyučovania,
8. využiť
služby výchovného poradcu a školského psychológa,
9. požiadať
o individuálny učebný plán, pokiaľ ide o mimoriadne nadaného a
talentovaného žiaka, prípadne zo
závažných dôvodov, ktoré posúdi riaditeľ školy,
10. žiak
so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má právo na výchovu a
vzdelávanie s využitím špecifických metód a foriem, ktoré zodpovedajú jeho
potrebám a na vytvorenie nevyhnutných podmienok, ktoré túto výchovu a
vzdelávanie umožňujú,
11. ak
sa žiak nemôže zúčastniť na vyučovaní pre vopred známy dôvod, má právo
vyžiadať si povolenie:
a) uvoľniť
žiaka z poslednej vyučovacej hodiny môže povoliť príslušný vyučujúci, uvoľniť
žiaka z jednej vyučovacej hodiny v priebehu dňa môže povoliť triedny učiteľ
resp. vyučujúci,
b) uvoľniť
žiaka z jedného vyučovacieho dňa môže povoliť triedny učiteľ,
c) uvoľniť
z viacerých dní povoľuje riaditeľ školy na základe písomnej žiadosti plnoletého
žiaka alebo zákonného zástupcu žiaka,
12. ak
sa žiak z vážnych dôvodov nemohol pripraviť na vyučovanie, má právo sa ospravedlniť príslušnému vyučujúcemu na
začiatku vyučovacej hodiny, ospravedlnenie počas hodiny vyučujúci nemusí
akceptovať,
13. žiak
má právo byť volený do žiackej školskej rady a spolupodieľať sa na
chode školy
14. zákonný
zástupca má právo byť informovaný o dochádzke svojho dieťaťa do školy, prostredníctvom triednych
učiteľov a MOV
15. žiak
má právo uchádzať sa o prácu /brigádu/, na jednotlivých úsekoch odborného výcviku, po skončení
vyučovania,
16. plnoletý
žiak je povinný podrobiť sa kontrole na
nepovolené látky pracovníkom
povereným dozorom dodržiavania
predpisov OBP a zdravia v škole, rešpektovať jeho pokyny a pokyny pedagogického dozoru, ak sa jedná o
neplnoletého žiaka bude k
tomuto úkonu prizvaný zákonný zástupca.
C. V oblasti hodnotenia a klasifikácie:
1. po
vypracovaní písomnej práce resp. grafickej práce byť oboznámený s výsledkom
klasifikácie do 14 dní,
2. nahliadnuť
do svojej opravenej písomnej práce resp. grafickej práce (aj jeho zákonný
zástupca),
3. na
informáciu o priebežnej klasifikácii,
4. poznať
kritéria hodnotenia na jednotlivých vyučovacích predmetoch na začiatku
klasifikačného obdobia,
5. na
zdôvodnenie klasifikácie a analýzu chýb v písomných a grafických prácach,
6. so
súhlasom riaditeľa školy vykonať komisionálnu skúšku na základe písomnej
žiadosti žiaka alebo jeho zákonného zástupcu,
7. ak
žiak alebo jeho zákonný zástupca má pochybnosti o správnosti klasifikácie na
konci I. a II. polroka, môže do troch dní odo dňa, odkedy sa dozvedel o jej
výsledku, požiadať riaditeľa školy o komisionálne preskúšanie,
8. rodičia
majú právo prostredníctvom rodičovských triednych schôdzok byť pravidelne informovaní o svojom dieťati,
min. 2x do roka
D. V oblasti dodržiavania ľudských práv:
• žiak
má byť za každých okolností medzi prvými, ktorým sa poskytuje ochrana a pomoc,
• preto
má žiak právo na kompetentný dozor zo strany pedagogických zamestnancov,
• na
ochranu pred šikanovaním a ubližovať si navzájom,
• privlastnenie
si cudzej veci sa klasifikuje ako krádež,
• cez
prestávky je zakázané vybavovať si vzájomné
osobné nezhody,
• je
prísne zakázané šikanovať spolužiakov a
akokoľvek ich vydierať ,
Šikanovanie
Podľa smernice MŠVVaŠ SR č.
36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských
zariadeniach sa šikanovaním rozumie:
a) správanie
žiaka, ktorého úmyslom je ublíženie, ohrozenie alebo zastrašovanie iného žiaka
alebo
b) úmyselný
spravidla opakovaný útok voči žiakovi alebo skupine žiakov, ktorí sa z rôznych
dôvodov nevedia alebo nemôžu účinne brániť.
A.Hlavné znaky šikanovania:
1. Zjavný úmysel ublížiť druhému, či už fyzicky
alebo psychicky. Útok môže byť fyzický , alebo slovný, osobným kontaktom ,
alebo prostredníctvom sociálnych sietí.
2. Útočníkom môže byť jedna osoba alebo skupina
osôb. Spolužiak, alebo iný žiak školy, rovnako môže byť útočníkom pedagogickí zamestnanec školy.
3. Opakované incidenty voči jednej , alebo viacerým osobám. Šikanovaní môžu byť žiaci školy, ale rovnako aj pedagogickí zamestnanci zo strany žiakov .
B. Prejavy šikanovania:
Verbálne a fyzické ponižovanie, posmech, prezývky,
nadávky, hrubé žarty, kritika, strkanie, kopanie, vyžadovanie služieb, peňazí,
predmetov, jedla od šikanovaného, vyhrážanie sa násilím , bitie, verbálne a
fyzické ponižovanie alebo akékoľvek agresívne správanie voči spolužiakom.
Napadnutý žiak o týchto skutočnostiach ihneď
informuje triedneho učiteľa, výchovného poradcu, školského psychológa, riaditeľa školy. Pedagogickí a odborní zamestnanci zabezpečia
anonymitu a ochranu napadnutého žiaka.
C. Kyberšikanovanie:
Je priama forma šikanovania, pri ktorej ide o
zneužitie informačných -komunikačných
technológii (najmä telefónu, tabletu, internetu a sociálnych sietí) na úmyselné
ohrozenie, ubližovanie, zastrašovanie, veľmi často s prejavmi iných foriem šikanovania.
Akákoľvek forma šikanovania môže napĺňať skutkovú podstatu trestného činu
alebo priestupku.
D. Prevencia šikanovania:
1. Aktívnym posilnenie demokracie v triede a v
škole, kde každý žiak má právo na svoj názor a miesto v kolektíve, má právo byť
volený do triednej samosprávy a
zúčastňovať sa na živote. Bez rozdielu, farby pleti, náboženstva, sociálneho
postavenia a pôvodu.
2. Pedagogickí zamestnanci pravidelne komunikujú
so žiakmi, majú záujem o ich názory a priania. Rešpektujú
ich postoje a akceptujú otvorenú
diskusiu v triede a otvorené vyjadrenie svojich
názorov.
4. Výchovný poradca
zabezpečí spoločne s koordinátorom nežiaducich javov a školským psychológom prednášky, besedy a workshopy na
utváranie si správnych postojov k životu.
5. Informovaním žiakov na triednych schôdzkach
upevňovať v žiakoch pocit, že v škole je vždy niekto, kto mu pomôže v ťažkej
životnej situácii.
6. Vzdelávaním žiakov posilňovať ich zdravé sebavedomie a odbúravať strach z násilných
prejavov v spoločnosti.
7. Aktívne zapájať žiakov do žiackej samosprávy,
tak aby sa zúčastňovali na aktivitách školy mimo vyučovania a rovnako ich aktívne tvorili .
E. Šikanovanie môže
napĺňať skutkovú podstatu trestného činu alebopriestupku:
1.Žiak, ktorý je agresorom, môže byť trestne stíhaný najmä
za trestný čin :
a) ublíženia
na zdraví,
b) obmedzovania
osobnej slobody,
c) lúpeže,
d) vydierania,
e) hrubého
nátlaku,
f) nátlaku,
g) porušovania
domovej slobody,
h) sexuálneho
násilia,
i) sexuálneho
zneužívania,
j) krádeže,
k) neoprávneného
užívania cudzej veci,
l) poškodzovania
cudzej veci,
m) nebezpečného
vyhrážania sa,
n) nebezpečného
prenasledovania,
o) výroby
detskej pornografie,
p) rozširovania
detskej pornografie,
q) prechovávania
detskej pornografie a účasť na detskom pornografickom predstavení, r)
ohovárania.
2.Šikanovanie môže napĺňať
skutkovú podstatu
priestupku proti občianskemu
spolunažívaniu, alebo priestupku proti majetku.
3. Skutočnosť, že fyzická osoba
nie je trestne zodpovedná z dôvodu nízkeho veku, nie je prekážkou na podanie
žaloby vo veci náhrady škody, ktorú žiak spôsobil na majetku alebo vo veci
náhrady ujmy, ktorú žiak spôsobil na zdraví. Zákonný zástupca žiaka a žiak
zodpovedajú za škodu spoločne a nerozdielne.
4.Pedagogický zamestnanec alebo odborný
zamestnanec, ktorému je známy prípad šikanovania a neprijme žiadne opatrenie,
môže byť stíhaný najmä za trestný čin:
a) neprekazenia
trestného činu,
b) neoznámenia
trestného činu
c) ublíženia
na zdraví.
F. Prevencia šikanovania sa zabezpečuje na
škole najmä formou
a) prostredníctvom výchovno-vzdelávacieho procesu vrátane
pozitívneho vplyvu osobnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca
v rámci každodenného vyučovania, obsahového zamerania a didaktiky predmetov a
prierezových tém kde sa zabezpečuje vplyv na :
1. osobný
a sociálny rozvoj každého žiaka,
2. prostredníctvom
mediálne výchovy
3. multikultúrna
výchova – účasť na aktivitách v rámci krajín EÚ/Erasmus projekty,
poznávanie iných kultúr/,
4. ochrana
života a zdravia, oboznámenie sa so zdravým životným štýlom
5. výchova
a vzdelávanie k ľudským právam, a oboznámením sa ľudskými právami, právami dieťaťa, ,
6. výchova
k občianstvu osvojenie si práva a povinností občana SR/Ústav SR/,
7. boj
proti extrémizmu,
8. výchova
k manželstvu a rodičovstvu,
9. vzájomných
súťaží, hier, prednášok alebo diskusií organizovaných školou alebo
organizovaných inými relevantnými subjektmi / Študentská rada/.
10. riaditeľ školy, koordinátor prevencie a triedny
učiteľ priebežne informujú zákonných zástupcov, opatrovníka, osoby, ktorým súd
zveril dieťa do osobnej starostlivosti, alebo zariadenie, v ktorom je žiak
umiestnený na základe rozhodnutia súdu o preventívnych činnostiach školy.
11.pri realizácii preventívnych činností školy riaditeľ
školy, koordinátor a školský psychológ, výchovný poradca vypracujú na začiatku školského roka plán
prevencie aktivít, ktoré zabezpečia osobný a sociálny rozvoj každého žiaka,
12.riaditeľ školy, koordinátor prevencie a výchovný
poradca vopred preveria navrhované preventívne činnosti školy s cieľom predísť
nežiaducemu vplyvu neodborných činností, ako aj škodlivému vplyvu kultov, siekt
či extrémistických organizácií na žiakov,
G.Riaditeľ
školy oboznamuje s podstatou, formami a nebezpečnýmidôsledkami šikanovania
1. všetkých
žiakov príslušnej školy a ich zákonných zástupcov/školský poriadok/, b)
zamestnancov školy príslušnej školy,
2. osoby,
ktoré sa osobne starajú o dieťa,
3. zariadenie,
v ktorom je žiak umiestnený na základe rozhodnutia súdu.
Opatrenia na
riešenie šikanovania
Opatreniami na riešenie šikanovania pre obeť a jej
zákonných zástupcov:
1. vyhľadať
individuálnu odbornú starostlivosť,
2. zabezpečenie
skupinového intervenčného programu v spolupráci s centrom
CPPPaP,
3. zaistenie
bezpečia obete,
4. zabezpečenie
informovania a poradenstva o šikanovaní v zmysle Smernice MŠVVaŠ SR č.36 čl.7.
5.v prípade podozrenia na spáchanie trestného činu sa
uvedené ohlasuje orgánom činným v trestnom konaní, Smernice MŠVVaŠ SR č.36 Čl.
6
6.v prípade podozrenia na spáchanie priestupku sa uvedené
ohlasuje príslušnému okresnému úradu.
Ďalej riaditeľ školy postupuje podľa Smernice č. 36/2018 MŠVVaŠ SR, k prevencii a riešeniu šikanovania detí a
žiakov v školách a školských zariadeniach
7. pedagogický zamestnanec alebo odborný
zamestnanec je povinný šikanovanie, alebo podozrenie zo šikanovania medzi
žiakmi bezodkladne riešiť a každej jeho obeti bezodkladne poskytnúť pomoc.
8. Pri podozrení na šikanovanie žiaka spolupracujú
riaditeľ školy, koordinátor prevencie, výchovný poradca, ďalší pedagogickí
zamestnanci a odborní zamestnanci s rodinou obete a s rodinou agresora.
9. Pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci
dbajú pri rozhovore so zákonným zástupcom obete, agresora alebo svedka najmä na
zachovanie dôvernosti informácií.
Sociálnoprávna ochrana
detí
A) Riaditeľ školy zabezpečí:
1. systémové aktivity školy v oblasti prevencie
šikanovania. Vzdelávanie a zapájanie sa do projektov poskytujúcich vzdelanie
žiakov a PZ , ktoré eliminuje nežiadúce správanie sa žiakov a PZ.
h)Pri príprave a realizácii celoškolskej stratégie sa bude klásť dôraz najmä na :
1. vytvárať
pozitívne prostredie v škole,
2. podporovať
pro sociálne správanie a vzťahy žiakov ,
3. rovnocenne
a spravodlivo klásť dôraz na, dodržiavanie
pravidiel správania sa určených v školskom poriadku , vrátane sankcií za
ich porušenie.
B) V prípade potreby pomoci žiaci môžu vyhľadať:
1. triedneho
učiteľa, ktorý zabezpečí bezpečnosť napadnutého žiaka a bude informovať
nadriadeného (riaditeľa školy, zástupca riad. školy).
2. výchovného
poradcu, ktorý zabezpečí bezpečnosť napadnutého žiaka a bude informovať
nadriadeného a zákonných zástupcov dieťaťa
3. nadriadeného
(riaditeľa školy, zástupca riad. školy).
4. školského
psychológa, ktorý zváži riešenie podľa obsahu zverenej informácie ( spolupráca
s CPPP),
5. zástupcov
riaditeľa školy,
6. detskú
linku istoty /24 hodín denne/ - č. tel.: 0800 500 500.,
7. linka
detskej dôveryhttps://www.linkadeti.sk/domov,
8. linka
dôvery Nezábudka https://www.dusevnezdravie.sk/linky-pomoci,
9. internetové
linky dôvery https://ipcko.sk, https://www.stalosato.sk/,
http://nenormalne.sk/, linka detskej istoty http://www.ldi.sk,online poradňa
(LIVECHAT) pomoci obetiam trestných činov, ktorej ikonka sa nachádza v pravom
spodnom rohu na stránkewww.prevenciakriminality.sk.,
10.psychologická
internetová poradňa pre mladých ľudí so zdravotným znevýhodnením
https://dobralinka.sk/.
1.
Škola alebo školské zariadenie podľa zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č.
36/2005 Z. z.“), zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o
sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon č. 305/2005 Z. z.“) a vyhlášky Ministerstva
spravodlivosti SR č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre
okresné súdy, krajské súdy, Špecializovaný trestný súd a vojenské súdy v znení
neskorších predpisov sú povinné:
a.)
predkladať súdu v lehotách ním určených správy o maloletom dieťati zamerané
najmä na účinnosť súdom uloženého výchovného opatrenia vo vzťahu k dôvodu, pre
ktorý bolo opatrenie uložené, s prípadným odporúčaním na zrušenie uloženého
výchovného opatrenia, ak už splnilo svoj účel, s odporúčaním na opakované
uloženie toho istého výchovného opatrenia, na uloženie iného vhodného
výchovného opatrenia, alebo, ak je to potrebné v záujme maloletého dieťaťa, aj
s odporúčaním dočasnej úpravy jeho pomerov spôsobmi uvedenými v zákone č.
36/2005 Z. z.,
b)
poskytovať súčinnosť orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately
(orgánom ochrany) a zariadeniam zriadeným na výkon rozhodnutia súdu pri výkone
opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately u detí,
c. poskytovať bezplatne orgánu ochrany informácie
na účely overenia úrovne starostlivosti o dieťa,
d. poskytovať súčinnosť obciam a vyšším územným
celkom pri plnení ich samosprávnej pôsobnosti v oblasti sociálnoprávnej ochrany
detí a sociálnej kurately u detí uvedených v § 75 a § 76 zákona č. 305/2005 Z.
z.,
e. spolupracovať podľa § 94 ods. 5 zákona č.
305/2005 Z. z. s orgánmi ochrany pri hodnotení a riešení situácie dieťaťa alebo
pomoci deťom, ktoré sú týrané, pohlavne zneužívané, zanedbávané alebo u ktorých
sa to dôvodne predpokladá; ak súd povolil orgánu ochrany vstup do obydlia na
účel preverenia informácie, že by dieťa mohlo byť vystavené ohrozeniu života,
zdravia alebo neľudskému alebo zlému zaobchádzaniu, zamestnanec orgánu ochrany
je oprávnený v sprievode policajta vstúpiť do obydlia a preveriť stav dieťaťa
aj spolu s ústne alebo elektronicky vopred prizvaným zástupcom školy alebo
školského zariadenia, v prípade, ak tento môže napomôcť prevereniu stavu
dieťaťa a súhlasí so svojou účasťou.
2. Ak na základe informácií školy alebo školského
zariadenia vznikne dôvodné podozrenie, že dieťa alebo žiak je týrané,
zneužívané alebo ten, kto je povinný sa o dieťa osobne starať, túto povinnosť
zanedbáva, škola alebo školské zariadenie oznámi tieto informácie podľa povahy
a závažnosti orgánu činnému v trestnom konaní a úradu práce, sociálnych vecí a
rodiny.
3. V súvislosti s nadobudnutím účinnosti vyhlášky
Ministerstva spravodlivosti SR č. 207/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú
podrobnosti výkonu rozhodnutia vo veciach maloletých upozorňujeme na
ustanovenie § 12 citovanej vyhlášky, ktoré popisuje súčinnosť školy, školského
zariadenia a zamestnávateľa v mieste výkonu praktického vyučovania. Riaditeľov
uvedených inštitúcií požiada súd o súčinnosť spravidla 24 hodín pred výkonom
rozhodnutia, ak možno dôvodne predpokladať, že dieťa sa má odňať v priestore
školy, školského zariadenia alebo zamestnávateľa v mieste výkonu praktického
vyučovania. Súčinnosťou riaditeľa sa rozumie poskytnutie informácie o priebehu
výchovno-vzdelávacieho procesu v čase výkonu rozhodnutia, možnosti odňatia
dieťaťa v takých priestoroch, aby priebeh výkonu rozhodnutia bol čo najviac
šetrný a bol najmenšou ujmou pre dieťa, aby pri výkone neboli prítomné iné deti
a ani ich zákonní zástupcovia.
Pedagogický dozor
-sa vykonáva počas prestávok v
škole na TV a OV podľa rozpisu,
ktorý je k nahliadnutiu u zástupcu
školy. Dozor zabezpečuje dohľad nad správaním žiakov, aby nepresahovalo dovolené konanie žiakov v rámci bezpečnosti a
ochrany zdravia žiakov školy a ochrany majetku školy.
A. Dochádzka žiakov do
školy
1. Žiak
dochádza do školy pravidelne a včas (min. 10 minút pred začiatkom vyučovacej
hodiny), podľa určeného rozvrhu
hodín.
2. Ak
sa žiak nemôže zúčastniť na vyučovaní pre chorobu, vážnu rodinnú udalosť,
lekárom nariadený zákaz dochádzky do školy, mimoriadne nepriaznivé
poveternostné podmienky, náhle prerušenie premávky hromadných dopravných
prostriedkov, je plnoletý žiak alebo zákonný zástupca žiaka povinný v prvý deň
absencie oznámiť triednemu učiteľovi osobne alebo telefonicky dôvod
neprítomnosti resp. nechať oznam na sekretariáte školy.
3. Triedny
učiteľ ospravedlní neprítomnosť žiaka na vyučovaní na základe ospravedlnenia
podpísaného zákonným zástupcom alebo lekárom, u plnoletého žiaka na základe
vlastného písomného ospravedlnenia, bezodkladne po nástupe do školy. Dodatočne
predložené potvrdenie nemusí triedny učiteľ akceptovať. Plnoletý žiak alebo
zákonný zástupca môže neprítomnosť žiaka ospravedlniť najviac 5 dní do mesiaca.
4. Ak
žiak nebude postupovať podľa bodov 2. – 3., bude jeho absencia považovaná za
neospravedlnenú a môže mu byť uložené výchovné opatrenie alebo znížená známka
zo správania.
5. Riaditeľ
školy môže oslobodiť žiaka z vyučovania povinného predmetu alebo od telesných
úkonov spojených s vyučovaním niektorých predmetov na základe vyjadrenia
príslušného lekára, ak ide o žiaka so zdravotným znevýhodnením na základe
vyjadrenia posudkového lekára sociálneho zabezpečenia.Žiak oslobodenýod telesnej výchovy
na základe potvrdenia od lekára nie je oslobodený od účasti nahodinách telesnej výchovy. V prípade, že sa žiak
oslobodený od telesnej výchovynezúčastní
na hodine, bude mať neospravedlnenú hodinu.
6. Riaditeľ
školy nemôže oslobodiť žiaka na celý školský rok alebo jeho prevažnú časť od
vyučovania povinných predmetov, ktoré majú rozhodujúci význam pre odborné
zameranie žiaka. Tieto povinné predmety určuje riaditeľ školy.
7. Žiak
je v odborných učebniach a telovýchovných priestoroch povinný byť oblečený a obutý v predpísanom odeve.
8. Žiak
počas vyučovacej hodiny môže opustiť triedu len so súhlasom vyučujúceho.
9. Žiak
sa z budovy školy môže vzdialiť iba z dôvodu, ktorý súvisí s organizáciou
vyučovacieho procesu. Z iných závažných dôvodov môže žiak opustiť budovu školy
na základe písomného súhlasu v prípade plnoletosti svojho, alebo zákonného
zástupcu, ktorý o to požiada triedneho učiteľa, prípadne vedenie školy.
10. Požiadať
o uvoľnenie žiaka môže zákonný zástupca
a plnoletý žiak: triedneho učiteľa na jeden deň, na dlhšiu dobu riaditeľa školy
písomne .
11. Uvoľnenie
žiaka z vyučovacej hodiny môže len
vyučujúci príslušného predmetu .
12. Ak
sa žiak nemôže zúčastniť vyučovania pre nepredvídané dôvody, zákonný zástupca,
alebo plnoletý žiak túto skutočnosť bezodkladne oznámi triednemu učiteľovi do
24 hodín =1 pracovný deň telefonicky,
alebo písomne mailom.
13. V
prípade, že tak zákonný zástupca žiaka neučiní, neprítomnosť sa bude považovať
za neospravedlnenú .
14. Neprítomnosť
na vyučovaní je hrubým porušením školského poriadku a je dôvodom na
výchovné opatrenie voči žiakovi. V
prípade žiaka s povinnou školskou dochádzkou je 15 neospravedlnených hodín, dôvodom na oznámenie odboru sociálnych
vecí – OU PSVaR SR podľa miesta trvalého pobytu zákonného zástupcu.
15. Zo
školskej akcie organizovanej mimo školských budov, ktorá sa končí neskôr ako
povinné školské vyučovanie (napr. exkurzie), môžu žiaci odísť len na základe
povolenia pedagogického dozoru.
B. Správanie sa žiakov na vyučovaní
1. Žiak
prichádza na vyučovanie a všetky školské akcie načas, riadne pripravený,
so všetkými učebnými pomôckami, ktoré
podľa rozvrhu potrebuje. Povinne sa zúčastňuje na činnostiach. Ktoré organizuje
škola v čase riadneho vyučovania, napr.na výchovných koncertoch, filmových
predstaveniach, exkurziách, odbornej praxi, odbornom výcviku vo firmách,
odborných stážach v rámci programu Erasmus Plus. a všetkých školských aktivitách.
2. Žiak
je povinný zúčastniť sa v plnom rozsahu na všetkých cvičeniach a kurzoch, ktoré
sú súčasťou ŠkVP(účelové cvičenia, kurzy zimných a letných športov, Kurzu
ochrany života a zdravia . Neospravedlnenú včasnú neúčasť na kurze, stážach a
iných školských akciách, ktoré sú spojené s finančným poplatkom je žiak resp.
jeho zákonný zástupca povinný škole nahradiť.
3. Žiak
prichádza do školy vhodne upravený, nevýstredne a čisto oblečený. Na hodiny
telesnej výchovy si podľa pokynov učiteľa nosí čistý cvičebný úbor a obuv,
ktoré mu umožňujú bezpečne cvičiť. V prípade porušenia žiak dostáva zápis, za 5
zápisov bude žiakovi udelené výchovné opatrenie.
4. Žiak
je povinný nosiť do školy školské pomôcky a potreby podľa rozvrhu hodín a pokynov učiteľov. Na vyučovaní správa slušne, počas
vyučovacej hodiny vypína mobilné telefóny a nenarušuje priebeh hodiny.
5. Nepovolené
činnosti :
a) Používať mobilný telefón, MP prehrávače, tablet,
notebook, resp. inú mediálnu techniku počas vyučovacej hodiny. Používaním sa
rozumie telefonovať, písať správy, používať MP prehrávače, slúchadla, natáčať video, fotiť, používať iné funkcie
mobilného telefónu na vyučovaní a školských akciách . Mobilný telefón musí byť
počas hodiny uložený v taške, alebo v
mieste , ktoré určí vyučujúci a má vypnuté zvukové efekty.
b) žiak môže používať mobilný telefón, MP
prehrávače, tablet, notebook, resp. inú mediálnu techniku počas vyučovacej
hodiny len so súhlasom vyučujúceho,
c) počas vyučovania a počas školských aktivít žiak
nesmie zhotovovať vizuálne a zvukové záznamy bez povolenia vyučujúceho, snímať
a nahrávať zamestnancov školy a žiakov akoukoľvek audiovizuálnou technikou,
d) podvádzať, napomáhať pri podvádzaní, našepkávať
a správať sa iným nevhodným spôsobom počas vyučovania.
e) Bezpečnosť a práva detí :
f) žiaci sú počas vyučovania chránení pred prejavmi akýchkoľvek foriem a prejavov násilia,
g) každý zamestnanec školy, ktoré má pravidelný
kontakt s deťmi v oblasti výchovy a vzdelávania, má povinnosť rozvíjať ich
kompetenciu a „konať v najlepšom záujme dieťaťa“.
h) žiak nebude postihovaný za to, že si uplatní svoje
práva vo vzťahu k PZ a NZ,
i) vhodnou formou
vzdelávania sa žiakom zvýši informovanosť v oblasti najčastejších
ohrození bezpečnosti mladých ľudí, ktoré sa prejavuje formami ako sú
obchodovania s deťmi: sexuálne vykorisťovanie, pracovné vykorisťovanie, nútené
žobranie, nútené sobáše.
j) vzdelávaním a aktivitami sa výši povedomie o
schopnostiach a prínose osôb so zdravotným postihnutím, ako aj ich prínosu pre pracovisko a trh
práce.
6. V
škole a na podujatiach organizovaných školou žiak dodržiava zásady bezpečnosti
a ochrany zdravia pri práci a riadi sa pokynmi zodpovednej osoby. So zásadami
BOZP, PO a CO je žiak preukázateľne oboznámený na začiatku školského roku. Do
školy má prísne zakázané nosiť zápalky, zapaľovače, nože a iné zbrane a ich
napodobneniny, chemikálie, tabakové výrobky, alkohol, výbušniny a iné
nebezpečné látky a predmety s ktorými by mohol ohroziť bezpečnosť a zdravie
sebe a iným účastníkom vyučovacieho procesu.
a. Porušenie
zákazu sa rieši nasledovne:
I. predvolaním
zákonných zástupcov do školy
II. pohovorom
so školským psychológom
III. znížením
známky so správania - podľa závažnosti priestupku a opakovanom porušení
IV. oznámením
na príslušné protidrogové centrum- podľa závažnosti priestupku a opakovanom
porušení
V. nahlásením
na odbor sociálnych vecí a rodiny - podľa závažnosti priestupku a opakovanom
porušení
VI. oznámením
policajnému zboru - podľa závažnosti priestupku a opakovanom porušení
7. Na
odbornom výcviku a odbornej praxi sa správa v súlade s predpismi Ochrany
bezpečnosti a zdravia pri práci, hygienickými
predpismi, zásadami ochrany majetku školy a správania sa na praktickom vyučovaní. Žiaci sú s týmito predpismi preukázateľné
oboznamovaní dvakrát ročne.
8. Na
všetkých podujatiach, organizovaných mimo budovy školy (telovýchovné kurzy,
účelové cvičenia, kultúrne a športové podujatia, exkurzie, školské výlety a
pod.), sa žiaci riadia príslušnými bodmi školského poriadku a pokynmi pedagogického dozoru.
9. Pred
každou školskou akciou sú žiaci poučení o pravidlách správania sa na akcii ako
aj zodpovednosti za svoje správanie. Pri neplnoletých žiakoch je vždy účasť žiaka
dokladovaná súhlasom zákonného zástupcu.
10. Ak
sa v triede alebo odbornej učebni nachádza poškodený majetok, žiaci sú povinní
túto skutočnosť nahlásiť triednemu učiteľovi, prípadne príslušnému vyučujúcemu.
Žiak, ktorý poškodil školský majetok, je povinný túto škodu uhradiť, v prípade
úmyselného poškodenia bude žiakovi
udelené výchovné opatrenie.
11. Pred
opustením triedy žiak urobí na svojom pracovnom mieste poriadok.
12. V
súlade s hygienickými predpismi a
predpismi bezpečnosti a ochrany zdravia je povinnosťou žiaka prezúvať sa
na vyučovanie.
13. V
súlade s pravidlami o bezpečnosti a ochrane zdravia je žiakom školy zakázané
chodiť na hodiny TEV s dlhými nechtami ,dievčatám nevhodne nalíčeným.
14. Žiaci
zdravia všetkých zamestnancov školy pozdravom „Dobrý deň“(„Dobré ráno,
Dovidenia“). Žiak oslovuje všetkých zamestnancov školy „pán-pani“ s
pridaním funkcie, ktorú zamestnanec zastáva. Riaditeľ, zástupca, učiteľ,
psychológ, sekretárka, ekonómka, školník, kuchárka. Zoznam a pracovné pozície
zamestnancov s fotografiami sú na stránke školy .
15. Žiak
je povinný dodržiavať pravidlá používania skriniek :
a. žiak
si vezme od triedneho učiteľa kľúč od
skrinky,
b. žiak
na konci školského roka odovzdá triednemu učiteľovi kľúčik od vyčistenej
skrinky,
c. žiak
používa skrinku na uloženie osobných vecí a udržiava v nej čistotu a poriadok,
d. žiak
má povinnosť zaplatiť zálohu 5.- eur,
ktorá sa použije pri strate kľúča, alebo
poškodení skrinky,
e. poškodenie
skrinky, jej olepenie, popísanie, poškriabanie je hrubým porušením školského poriadku,
f. v
prípade mimoriadnej situácie(označenie
skrinky policajným psom cvičeným na zisťovanie nepovolených látok), je
skrinka komisionálne otvorená, za prítomnosti žiaka, krajnom prípade aj za jeho neprítomnosti.
C. Správanie
sa žiakov cez prestávky
1. Cez
prestávku si žiak pripraví pomôcky na ďalšiu vyučovaciu hodinu, správa sa
slušne, neohrozuje zdravie svoje ani zdravie svojich spolužiakov a vyučujúcich,
umožní spolužiakom nerušene sa pripravovať na nasledujúcu hodinu.
2. Na
odbornom výcviku a odbornej praxi sú prestávky prispôsobené pracovným
činnostiam, pracovnému času pracovísk a na prestávku odchádza žiak len po
uvoľnení majstrom OV, alebo inštruktorom
OV .
3. Počas
prestávok môžu žiaci navštíviť školský bufet za predpokladu, že nebudú meškať
na začiatok vyučovacej hodiny.
4. Do
zborovne školy môžu vojsť žiaci len v nutných prípadoch, aj to len v sprievode
učiteľa.
5. Na
vybavovanie administratívnych záležitostí v škole využíva žiak určený čas,
ktorý je zverejnený na sekretariáte
školy.
6. Žiak
sa cez prestávky správa v súlade s morálnymi zásadami správania sa na
verejnosti a zariadeniu školy sa správa šetrne, vyvaruje sa akéhokoľvek poškodenia.
7. Akékoľvek
správanie , ktoré nie je v súlade s pravidlami sa školského poriadku a poriadku
správania sa na odbornom výcviku a odbornej praxi sa postihuje výchovnými
postihmi, ktoré odsúhlasuje
pedagogická rada školy.
D. Odchod
žiakov zo školy
1. Pred
odchodom z učebne žiak zanechá svoje miesto upratané (stolička vyložená na
lavicu, pomôcky , ktoré používal uložené na miesto na to určené , smeti a
prípadný odpad správne umiestnený do
zberných nádob).
2. Na
pokyn vyučujúceho poslednej vyučovacej hodiny žiaci opustia triedu, prezujú sa
a opustia školskú budovu.
3. Po
skončení vyučovanie nesmie žiak nechať svoje osobné veci (prezuvky, pomôcky,
oblečenie ), v učebniach.
4. Žiaci
opúšťajú budovu len východom pre nich určeným.
E. Správanie
sa žiaka mimo školy
1. Každý
žiak je aj v čase mimo vyučovania a počas prázdnin žiakom školy a správa sa
tak, aby nepoškodzoval dobré meno svojej školy.
2. Mimoškolská
činnosť žiakov nesmie byť na úkor vyučovania.
3. Každý
žiak si chráni svoje zdravie a zdravie iných, dbá o svoju bezpečnosť a
dodržiava dopravné predpisy.
F. Nepovolené
činnosti
1. Fajčiť
, šnupať, žuvať a užívať tabak v akejkoľvek podobe, užívať elektronickú cigaretu, v priestoroch a areáloch školy, ako
aj pri činnostiach organizovaných školou bez ohľadu na vek a súhlas rodičov.
2. Užívať
zdraviu škodlivé látky, alkoholické nápoje, omamné látky, hrať hazardné
hry.
3. Prinášať
do školy alebo na činnosti organizované školou veci ohrozujúce život a zdravie ( ostré predmety, zbrane, obranné
spreje, a iné nebezpečné veci ).
4. Znečisťovať
steny, ničiť zariadenie učební, šatní a ostatných priestorov školy.
5. Manipulovať
s vecami zabezpečujúcimi ochranu budovy a majetok školy ( Hasiace prístroje,
kamery, elektronický vrátnik ap.). Aj na akciách usporiadaných
školou , exkurzie, výlety ap.
6. Vzhľadom
na charakter školy, nevhodne a neprimerane sa obliekať (roztrhané, vyzývavé
oblečenie - hlboké výstrihy, crop topy, obtiahnuté legíny, príliš krátke šaty,
sukne, nohavice odhaľujúce pozadie; oblečenie s hanlivými nápismi, so symbolmi
hnutí a organizácii smerujúcich k potláčaniu práv a slobôd občanov) a nosiť
neprimerané doplnky. V prípade nevhodného a neprimeraného oblečenia bude
žiakovi na sekretariáte poskytnuté školské tričko, ktoré bude povinný mať
oblečené počas vyučovania.
7. Používať
internet počas vyučovacích hodín bez povolenia vyučujúceho.
8. V
odborných počítačových učebniach meniť nastavenia počítačov, počítačovej siete,
tlačiarní a nainštalovaných aplikácií.
9. Prijímať
v priestore školy súkromné návštevy. V mimoriadnych prípadoch sa návšteva musí
ohlásiť na sekretariáte školy.
10. Nechať
si posielať súkromnú poštu do školy a využívať donáškové služby.
11. Akoukoľvek
formou propagovať rasizmus, fašizmus a antisemitizmus.
12. Parkovať
autá a motocykle v školskom areáli. Za prípadné škody a krádeže škola a. neručí.
13. Opúšťať
budovu školy počas vyučovania, prestávok
alebo v čase voľných hodín.
14. Nabíjať
mobily a tablety v škole. (Tablety je možné nabíjať len v prípade, ak
slúžia pre potreby
vyučovania.
15. Zakazuje
sa vykrikovať a vyhadzovať predmety z okna, opúšťať budovu školy oknom.
G. Ochrana
majetku školy
1. Žiak
je povinný chrániť pred poškodením majetok, ktorý škola využíva na výchovu a
vzdelávanie.
2. Žiak
je povinný chrániť jemu zverené učebné pomôcky (učebnice, pracovné náradie,
počítače a iné vybavenie), ktoré sú mu
bezplatne prepožičané za účelom vzdelávania počas vyučovacieho procesu.
3. Ak
žiak učebnicu stratí, poškodí tak, že sa nedá naďalej používať ako učebná pomôcka , zaplatí škole finančnú náhradu, ktorá je adekvátna k jej opotrebovaniu.
4. Žiak
je povinný dodržiavať prevádzkový
poriadok platný na praktickom vyučovaní
a chrániť majetok mu zverený počas praktického vyučovania.
H. Ochrana
zdravia žiakov počas vyučovania
1. Žiaci
a zamestnanci školy sú povinní dodržiavať „Smernicu na zaistenie
bezpečnosti a ochrany zdravia
žiakov v škole.“ S ktorou sú oboznámení
vždy na začiatku školského roka, pred začatím vyučovania v odborných učebniach
a dielňach. Školenie pred mimoškolskou
činnosťou, exkurziou, výletom, lyžiarskym výcvikom a kurzom OŽaZ, účelové
cvičenia, zahraničnou stážou v rámci projektov
Erasmus +.
2. Smernica vymedzuje povinnosti k zaisteniu bezpečnosti
a ochrany zdravia žiakov počas
vyučovacieho procesu.
3. Zodpovednosť
a právomoci na ochranu zdravia žiakov a zamestnancov školy.
4. Osobitné
povinnosti k zaisteniu bezpečnosti a ochrany zdravia žiakov.
5. Určuje postup pri školskom úraze a nebezpečnej
udalosti.
6. Traumatologický
plán- poskytnutie prvej pomoci zraneným
, evakuáciu zranených osôb.
7. Zásady
bezpečného správania sa v škole.
8. Zásady
bezpečného správania sa v školských
odborných učebniach.
9. Zásady
bezpečného správania sa na mimoškolských akciách, exkurziách, výletoch,
výcvikoch a vzdelávacích kurzoch ,
zahraničných odborných stážach, organizovaných
školou.
10. .Povinnú
dokumentáciu potrebnú v zmysle platnej
legislatívy.
11. Riešenie
vzniknutých škodových udalostí na zdraví žiaka z poistky školy.
Na praktickom vyučovaní sú žiaci
povinní dodržiavať všetky všeobecné ustanovenia tohto školského poriadku a
prevádzkového poriadku praktického vyučovania. Sú povinní dodržiavať opatrenia
zabezpečujúce bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, ktoré platia na
pracoviskách praktického vyučovania.
P o v i n o s t i
ž i a k o v na pracovisku praktického vyučovania
1. Žiak
je povinný zúčastňovať sa praktického vyučovania podľa stanoveného rozvrhu. V prípade, že sa
praktické vyučovanie z akéhokoľvek dôvodu nezúčastní (jeden alebo viac dní), je
povinný hlásiť učiteľovi praktického vyučovania resp. majstrovi odborného
výcviku (MOV) svoju neúčasť vopred alebo najneskôr do 24 hodín.
2. Návštevy
u lekára sú akceptované len tie, ktoré sú označené pečiatkou, dátumom, časom
odchodu, podpisom ošetrujúceho lekára.
3. Spôsob
ospravedlnenia neúčasti na praktickom vyučovaní je totožný so spôsobom
ospravedlnenia na teoretickom vyučovaní (bod. III/3), ale žiak je povinný
chýbajúce hodiny OV, alebo ODP po dohode
s hlavným MOV, UOP odpracovať. Žiak je povinný chýbajúce hodiny OV, alebo ODP
odpracovať aj v tom prípade, že neúčasť bola spôsobená zdravotnými problémami
žiaka.
4. Žiak
má počas odborného výcviku nárok na prestávku v celkovej dĺžke 30 min. počas
učebného dňa. Táto doba môže byť rozvrhnutá do dvoch prestávok, ktorých dĺžku a
čas určí majster OV.
5. Prestávky
žiakov, ktorí vykonávajú odborný výcvik a odbornú prax na pracoviskách iných
právnických alebo fyzických osôb sú rovnaké ako prestávky zamestnancov na
týchto pracoviskách.
6. Žiak
je priradený majstrovi odbornej výchovy, ktorý mu zadáva úlohy a kontroluje ich
plnenie. Žiak je ale povinný rešpektovať aj pripomienky ostatných prítomných
majstrov odbornej výchovy a vedúcich zmien.
7. Žiak
prichádza na pracovisko včas najneskôr 15 min. pred začatím jeho pracovnej
doby. Pri nástupe je pripravený v pracovnom oblečení s pracovnými pomôckami.
Osobné veci má odložené v uzamknutej šatňovej skrinke. Väčšie množstvo peňazí a
cenné veci na pracovisko nenosí. Na pracovisku nepoužíva mobilný telefón.
8. Ak
žiak svojou nedbanlivosťou alebo laxným prístupom k práci znehodnotí výrobky
alebo školské pomôcky, je ich povinný finančne nahradiť po nariadení riaditeľa
školy.
9. Ak
sa v rámci vyučovacích hodín odborného výcviku nestihnú vybaviť zákazky, ktoré
sa zabezpečujú pre hlavnú vyučovaciu činnosť školy, môže sa MOV po dohode s
vedením školy, dohodnúť so žiakom o vykonaní prác po vyučovaní. So žiakom školy
bude spísaná dohoda o brigádnickej
činnosti v zmysle ZP a platných mzdových
predpisov.
10. Pri
nástupe je pripravený v čistom pracovnom oblečení, v zmysle HACCP
(potravinárske odbory) je povinný splniť všetky hygienické predpisy, s
predpísanými pracovnými pomôckami.
11. Osobné
veci má odložené v uzamknutej šatňovej skrinke. Väčšie množstvo peňazí a cenné
veci na pracovisko nenosí. Na pracovisku nepoužíva mobilný telefón.
12. Žiak
je povinný s majetkom mu zvereným na vyučovaní odborného výcviku (nástroje,
stroje, suroviny), zaobchádzať šetrne a tak aby predišiel poškodeniu a stratám.
13. Akýkoľvek
výrobok, ktorý vznikne ako produkt počas vyučovania na odbornom výcviku,
alebo odbornej praxi je majetkom školy,
alebo organizácie kde sa praktické vyučovanie vykonáva a bude s ním nakladané v rámci
vnútorných predpisov organizácie.
14. Žiak
nemá právo svojvoľne si privlastniť, akýkoľvek výrobok, pracovný nástroj,
prípadne inú učebnú pomôcku používanú
počas praktického vyučovania. Ak tak urobí , je to považované za priestupok,
prípadne trestný čin a bude sa riešiť v
zmysle zákona.
15. Žiak
je povinný podrobiť sa kontrole OBP, hygienická kontrola , na pracovisku a môže mu byť udelené reštrikčné
(opustenie pracoviska, pokuta plnoletý žiak, opustenie pracoviska v prítomnosti zákonného zástupcu),výchovné opatrenie za prípadné porušenie predpisov.
Ďalšie povinnosti žiaka:
a) žiak
má predpísané pracovné oblečenie, pomôcky má
každý deň kompletné a čisté, nosí predpísanú pracovnú obuv, v zmysle požadovaných predpisov pre dané pracovisko.
b) vlasy
musia byť upravené, na OV nenosí
prstene, náramky a piercing,
c) nechty
musia byť prirodzené, krátke, čisté, nenalakované, (potravinárske odbory, obchod a služby na
vidieku)
d) fajčenie
na pracovisku aj pred pracoviskom OV a
ODP je prísne zakázané,
e) ak
žiak svojvoľne opustí pracovisko aj na krátku dobu bez vedomia majstra
OV, učiteľa OP, inštruktora, bude mu udelené výchovné
opatrenie,
f) po
skončení pracovného týždňa žiak uvoľní skrinku v šatni a nechá ju otvorenú a
čistú pre ďalšiu pracovnú zmenu.
A. za vzorné správanie a vzorné plnenie
povinností, za dobrú reprezentáciu triedy a školy a za mimoriadne činy môže
žiak dostať osobitnú pochvalu, a to najmä:
ústnu alebo písomnú pochvalu od triedneho
učiteľa, majstra OV, riaditeľa
školy.
V osobitne odôvodnených prípadoch,
najmä ak ide o mimoriadne záslužný alebo statočný čin, môže žiakovi udeliť
pochvalu alebo iné ocenenie zástupca zriaďovateľa strednej školy, zástupca
štátnej správy v školstve alebo minister školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Pochvala sa môže v odôvodnených prípadoch spojiť s udelením knižnej, prípadne
inej vecnej odmeny. Návrhy na udelenie pochvaly alebo iného ocenenia sa
prerokujú v pedagogickej rade. Pochvaly sa zapisujú do osobného spisu žiaka.
B.1. Na posilnenie disciplíny, za menej závažné previnenia voči
školskému poriadku, zásadám
spolunažívania, ľudským právam, mravným normám spoločnosti alebo ak žiak narúša
činnosť kolektívu, možno žiakovi uložiť:
a) napomenutie
od triedneho učiteľa, MOV, vychovávateľa
b) pokarhanie
od triedneho učiteľa, MOV, vychovávateľa,
c) pokarhanie
od riaditeľa.
B.2. Žiakovi možno uložiť za
závažné alebo opakované previnenia voči školskému poriadku, zásadám spolunažívania,
ľudským právam alebo mravným normám spoločnosti
a) podmienečné
vylúčenie zo štúdia,
b) vylúčenie
zo štúdia.
Výchovné opatrenia podľa odseku B.2. možno uložiť žiakovi len vtedy,
ak skončil plnenie povinnej školskej
dochádzky.
1. Žiakovi
je možné uložiť opatrenia vo výchove podľa odsekov B.1. a B.2. po prerokovaní v
pedagogickej rade do dvoch mesiacov odo dňa, keď sa o previnení žiaka dozvedel
pedagogický zamestnanec školy, najneskôr však do jedného roka odo dňa, keď sa
žiak previnenia dopustil. Za jedno previnenie sa ukladá len jedno opatrenie vo
výchove.
2. Pred
uložením opatrenia vo výchove podľa odsekov B.1. a B.2. treba previnenie žiaka
objektívne prešetriť. Podľa potreby, najmä pri posudzovaní závažného alebo
opakovaného previnenia, sa na jeho prerokovanie za účasti žiaka prizve zákonný
zástupca žiaka, prípadne i delegovaný zástupca rady školy.
3. Uloženie
opatrenia vo výchove podľa odseku B.1. písmeno a) sa oznamuje žiakovi spravidla
pred kolektívom triedy alebo školy.
4. V
rozhodnutí o uložení opatrenia vo výchove podľa odseku 6 písm. a) určí riaditeľ
školy skúšobnú lehotu, a to najdlhšie jeden rok. Ak sa podmienečne vylúčený
žiak v skúšobnej lehote osvedčil, riaditeľ upustí od vylúčenia. Ak sa žiak v
tejto lehote dopustí ďalšieho závažného previnenia, riaditeľ uloží žiakovi
opatrenie vo výchove podľa odseku B.2. písm. b).
5. Na
rozhodovanie riaditeľa podľa odseku B.1. písmeno c) a B.2. písmeno a) sa
nevzťahuje všeobecno - záväzný právny predpis o správnom konaní.
6. Opatrenie
vo výchove sa zaznamenáva do osobného spisu žiaka. Opatrenie vo výchove
udelené, resp. uložené neplnoletému žiakovi oznamuje riaditeľ zákonnému
zástupcovi žiaka písomne.
7. Vymedzenie
dôvodov, ktoré sa považujú za previnenia voči školskému poriadku:
a) menej závažné previnenia:
- opakované
záznamy v pedagogickej dokumentácii,
- neospravedlnená
účasť na vyučovaní vrátane neskorých príchodov na vyučovanie,
- znečisťovanie
priestorov školy,
- ničenie
školského majetku,
b) závažné previnenia:
- fajčenie
v areáli školy a na akciách organizovaných školou,
- požívanie
alkoholických a návykových látok v areáli školy a na akciách organizovaných
školou,
- falšovanie
lekárskych potvrdení,
- nosenie
do školy alebo na školou organizované akcie veci ohrozujúce život alebo
zdravie, ako napr. zbrane, výbušniny, cigarety, drogy,
- šikanovanie,
- verbálna
(ústna) a neverbálna (písomná) propagácia a podpora hnutí smerujúcich k
potláčaniu práv a slobôd občanov podľa §
260 Trestného zákona,
- v
dobe podmienečného vylúčenia opakovaná neospravedlnená účasť na vyučovaní,
preukázateľný nezáujem o štúdium a zvlášť závažné a opakujúce sa priestupky.
8. V
prípade oprávneného podozrenia z užitia
alkoholu, respektíve inej návykovej látky u žiaka, zodpovedný pedagogický
zamestnanec kontaktuje vedenie školy . Vedenie školy zvolí postup podľa veku žiaka. Kontaktovanie osoby zodpovednej za OBP na škole(plnoletá osoba),
rodičia(neplnoletá osoba), polícia ap.
Udelenie výchovných
opatrení podľa počtu hodín neospravedlnenej absencie a podľa počtu neskorých príchodov na
vyučovanie a odchodov z vyučovacej hodiny
Počet hodín
neospravedlnenej absencie | Počet neskorých príchodov na vyučovanie odchody z hodiny | Opatrenia vo výchove |
1 – 8 | 1 – 5 | Napomenutie triednym učiteľom |
9 - 16 | 6 – 11 | Pokarhanie triednym učiteľom |
17 - 30 | 12 a viac | Pokarhanie riaditeľom školy |
31 - viac | | Podmienečné vylúčenie zo štúdia |
opakovanej v podmienke | | Vylúčenie zo štúdia |
Navrhnuté podmienečné vylúčenie a
vylúčenie zo štúdia sa bude posudzovať individuálne u každého žiaka na
zasadnutí pedagogickej rady.
1. Klasifikáciu
správania navrhuje triedny učiteľ po prerokovaní s učiteľmi a schvaľuje
riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej rade.
2. Pri
hodnotení a klasifikácii žiaka sa zohľadňuje plnenie ustanovení školského
poriadku a ďalších vnútorných predpisov školy a dodržiavanie stanovených
pravidiel správania, ľudských práv a práv dieťaťa, dodržiavanie mravných zásad
správania sa v škole a na verejnosti počas aktivít súvisiacich so štúdiom na
strednej škole. Pri klasifikácii sa v jednotlivých prípadoch prihliada na
zdravotný stav žiaka.
3. Správanie
žiaka sa klasifikuje podľa kritérií uvedených v odsekoch 4 – 7.
4. Stupňom
1 – veľmi dobré sa žiak klasifikuje, ak dodržiava ustanovenia školského
poriadku a ďalších vnútorných predpisov školy a riadi sa nimi. Dodržiava
morálne zásady a pravidlá spolunažívania v kolektíve a vo vzťahu k učiteľom.
Ojedinele sa môže dopustiť menej závažných previnení.
5. Stupňom
2 – uspokojivé sa žiak klasifikuje, ak jeho správanie je v súlade s
ustanoveniami školského poriadku a ustanoveniami ďalších vnútorných predpisov
školy, morálnymi zásadami a pravidlami spolunažívania vzhľadom k spolužiakom a
učiteľom. Žiak sa dopustí závažnejšieho priestupku alebo sa opakovane dopúšťa
menej závažných priestupkov voči ustanoveniam školského poriadku.
6. Stupňom
3 – menej uspokojivé sa žiak klasifikuje, ak sa dopustí závažného priestupku
voči školskému poriadku a ďalším vnútorným predpisom školy alebo sa aj po
udelení druhého stupňa klasifikácie správania dopúšťa závažnejších priestupkov
voči morálnym zásadám a pravidlám spolunažívania, porušuje ľudské práva
spolužiakov, pedagogických zamestnancov alebo ďalších osôb.
7. Stupňom
4 – neuspokojivé sa žiak klasifikuje, ak jeho správanie je v rozpore s
ustanoveniami školského poriadku a s ustanoveniami ďalších vnútorných predpisov
školy, s právnymi a etickými normami spoločnosti, výrazne porušuje ľudské práva
spolužiakov, pedagogických zamestnancov alebo ďalších osôb. Dopustí sa
závažných previnení, ktorými vážne ohrozuje výchovu ostatných žiakov. Zámerne
narúša činnosť žiackeho kolektívu.
8. Klasifikácia
správania žiaka sa zaznamenáva do katalógového listu žiaka.
9. Žiak
nadstavbového, pomaturitného a vyššieho odborného štúdia sa v súlade s
osobitným predpisom neklasifikuje so správania.
10. Podmienky
pre hodnotenie a klasifikáciu žiakov sú stanovené v Školských vzdelávacích
programoch školy. Žiaci sú s nimi oboznámení na začiatku školského
roku.
1. Hodnotenie
a klasifikácia prospechu žiakov počas štúdia (priebežné a na konci
klasifikačného obdobia) sa riadi vnútorným systémom kontroly a hodnotenia
žiakov SOŠOaS Krupina, ktorý je súčasťou ŠkVP.
2. Ak
žiak vymešká v školskom polroku z vyučovania viac ako 150 hodín, bude mu
nariadené preverenie získaných vedomostí a zručností príslušným vyučujúcim (nariadené
preskúšanie).
3. Žiak
môže byť neklasifikovaný z príslušného vyučovacieho predmetu z týchto dôvodov:
a. neabsolvuje
minimálny predpísaný počet skúšaní z vyučovacieho predmetu podľa ŠkVP,
b. žiak
sa vyhýba vyučovacím hodinám,
c. ak
sa žiak nezúčastní nariadeného preskúšania z príslušného vyučovacieho predmetu,
d. ak
sa žiak opakovane nezúčastňuje na vyučovaní a nespolupracuje s vyučujúcim,
triednym učiteľom.
4. Žiak
nebude klasifikovaný z predmetu odborný výcvik, ak počas školského roka
neabsolvuje predpísaný počet vyučovacích hodín z predmetu odborný výcvik (podľa
ŠkVP). Klasifikácia sa uskutoční v náhradnom termíne určenom riaditeľom školy.
Žiak je povinný nahradiť si do termínu stanoveného riaditeľom školy,
neabsolvované hodiny odborného výcviku podľa dohody s hlavným majstrom odbornej
výchovy a súčasne úspešne absolvovať komisionálnu skúšku. Ak žiak nesplní
obidve podmienky, bude klasifikovaný stupňom prospechu nedostatočný.
5. Žiak
musí absolvovať zákonom stanovený počet
hodín odborného výcviku počas štúdia, aby mohol získať výučný list. Ak túto
povinnosť nemôže z akéhokoľvek dôvodu splniť, nariaďuje sa mu v čase prázdnin
doplniť si chýbajúce hodiny OV (odpracovanie v dielňach OV, u zamestnávateľov a
pod.). O forme náhrady a mieste OV rozhodne riaditeľ školy.
Zákonným zástupcom dieťaťa je jeho
rodič alebo iná fyzická osoba, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti
alebo do pestúnskej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu.
Zákonný zástupca má právo vybrať
pre svoje dieťa školu, ktorá poskytuje výchovu a vzdelávanie podľa školského
zákona, zodpovedajúcu schopnostiam, zdravotnému stavu, záujmom a záľubám
dieťaťa, jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnosti a etnickej príslušnosti.
Toto právo na slobodnú voľbu školy možno uplatňovať v súlade s možnosťami
výchovno-vzdelávacej sústavy.
Zákonný zástupca má právo :
1. Žiadať,
aby sa v rámci výchovy a vzdelávania v škole poskytovali deťom a žiakom informácie a vedomosti vecne a
mnohostranne v súlade so súčasným poznaním
sveta a v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania.
2. Oboznámiť
sa s výchovno-vzdelávacím programom školy a školským poriadkom.
3. Byť
informovaný o výchovno-vzdelávacích výsledkoch svojho dieťaťa.
4. Na
poskytnutie poradenských služieb vo výchove a vzdelávaní svojho dieťaťa.
5. Zúčastňovať
sa výchovy a vzdelávania po predchádzajúcom súhlase riaditeľky školy. 6. Vyjadrovať sa k výchovno-vzdelávaciemu
programu školy prostredníctvom orgánov
školskej samosprávy.
7.
Byť prítomný na komisionálnom preskúšaní svojho dieťaťa po
predchádzajúcom súhlase riaditeľa
školy.
Zákonný zástupca je povinný:
1. Vytvoriť
pre dieťa podmienky na prípravu na výchovu a vzdelávanie v škole a na
plnenie školských povinností.
2. Dodržiavať
podmienky výchovno-vzdelávacieho procesu svojho dieťaťa určené školským poriadkom.
3. Dbať
na sociálne a kultúrne zázemie dieťaťa a rešpektovať jeho špecifiká a iné výchovno-vzdelávacie potreby.
4. Informovať
školu o zmene zdravotnej spôsobilosti jeho dieťaťa, jeho zdravotných problémoch alebo iných závažných
skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy
a vzdelávania.
5. Nahradiť
škodu, ktorú žiak úmyselne zavinil.
Zákonný zástupca dieťaťa je
povinný zabezpečiť plnenie povinnej školskej dochádzky dieťaťom a dbať o to, aby dieťa dochádzalo do školy
pravidelne a včas.
Dôvody neprítomnosti dieťaťa na
výchove a vzdelávaní doloží dokladmi v súlade so školským poriadkom.
A. Porušenie školského poriadku
Za porušenie školského poriadku sa
považuje okrem tu stanovených pravidiel aj:
1. Úmyselné
konanie proti dobrým mravom, proti ľudskej dôstojnosti, proti právam
spolužiakom
2. Spôsobenie
škody, či už úmyselné alebo z nedbanlivosti.
3. Spôsobenie
ujmy na zdraví žiakom alebo zamestnancom školy.
B. Platnosť a účinnosť školského poriadku
1. Školský
poriadok školy vydáva riaditeľ školy po prerokovaní v Pedagogickej rade a v
Rade školy pri SOŠOaS, M. R. Štefánika 8, 963 01 Krupina.
2. Zmeny
a doplnky školského poriadku vydáva riaditeľ školy kedykoľvek v priebehu
školského roka s dátumom zmeny na základe prerokovania v Pedagogickej rade a v
Rade školy pri Strednej odbornej škole obchodu a služieb v Krupine.
3. Školský
poriadok školy sa stáva záväzným pre žiaka po oboznámení sa s jeho obsahom na
prvej triednickej hodine na začiatku školského roka, čo potvrdí svojim
podpisom.
Školský
poriadok nadobúda účinnosť dňa 01. 09. 2024
...................................... Mgr. Anna Borbuliaková
riaditeľka školy
Prerokovaný v pedagogickej rade
dňa ......................
Prerokovaný v Rade školy dňa
.............................
..........................................
predseda rady školy
Prerokovaný v Žiackej rade školy dňa
.................... ...........................................
predseda žiackej rady
Svojim
podpisom potvrdzujem, že som bol/bola oboznámený/oboznámená so školským
poriadkom a budem ho dodržiavať:
Trieda:
Meno a priezvisko žiaka podpis
žiaka
Priložené dokumenty
Dátum | Názov | Veľkosť a typ |
---|---|---|
02. 09. 2024 | Školský_poriadok_od_1.9.2024_SOŠOaS_KA | 807 kB [pdf] |