PROFIL ABSOLVENTA ŠTUDIJNÉHO ODBORU 3757 L DOPRAVNÁ PREVÁDZKA
Názov a adresa školy: Stredná odborná škola obchodu a služieb
M. R. Štefánika 8, 963 01 Krupina
Názov školského vzdelávacieho programu: Dopravná prevádzka
Kód a názov ŠVP: 37 Doprava, pošty a telekomunikácie
Kód a názov študijného odboru: 3757 L dopravná prevádzka
Stupeň vzdelania úplné stredné odborné vzdelanie – ISCED 3A
Dĺžka štúdia: 2 roky
Forma štúdia: denná
1 Charakteristika absolventa
Absolvent dvojročného nadstavbového študijného odboru 3757 L dopravná prevádzka po ukončení štúdia úspešne vykonanou maturitnou skúškou získava kvalifikáciu na úrovni úplného stredného odborného vzdelania - ISCED 3A.
Absolvent študijného odboru 3757 L dopravná prevádzka na stredných odborných školách je kvalifikovaný pracovník so širokým profilom, ktorý je po nástupnej praxi a zodpovedajúcej dobe zapracovania pripravený pre výkon podnikateľských, technicko-hospodárskych a technických funkcií a ekonomických funkcií, prípadne vysokokvalifikovaných robotníckych povolaní v oblasti dopravy a prepravy. Absolvent môže nájsť uplatnenie v dopravných službách a v zasielateľských organizáciách zaoberajúcich sa kontrolnou, riadiacou a rôznou komerčnou činnosťou najmä v cestnej doprave. Absolvent je pripravený vykonávať kvalifikovanú činnosť v oblasti mestskej a cestnej dopravy, zabezpečovacej a oznamovacej techniky v doprave.
Pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností získa absolvent štúdiom široký odborný profil s nevyhnutným všeobecným vzdelaním, s dostatočnou adaptabilitou na príbuzné odbory, logicky mysliaci, schopný aplikovať nadobudnuté základné vedomosti, zručnosti a návyky pri riešení konkrétnych problémov, schopný samostatnej práce i práce v tíme, sústavného samostatného sebavzdelávania s trvalým záujmom o sledovanie vývoja vo svojom odbore štúdiom odbornej literatúry, ovládajúci aj vybrané manuálne zručnosti. Je schopný využívať vedecky fundované metódy práce na zodpovedajúcej úrovni a cieľavedome, rozvážne a rozhodne jednať v súlade s právnymi normami spoločnosti a zásadami vlastenectva, humanizmu, etiky a demokracie. Absolvent získa také schopnosti a vedomosti a flexibilitu svojich schopností, ktoré umožňujú uplatniť sa na pracovnom trhu na Slovensku a v rámci Európskej únie.
Vzdelávací program akcentuje všeobecné vzdelávanie a široko profilujúce odborné vzdelávanie a vytvára tak predpoklady pre celoživotné vzdelávanie a sebarealizáciu absolventov jednotlivých odborov.
2 Kompetencie absolventa
Absolvent študijného odboru 3757 L dopravná prevádzka po absolvovaní vzdelávacieho programu disponuje týmito kompetenciami:
2.1 Kľúčové kompetencie
Vzdelávanie v ŠVP v súlade s cieľmi stredného odborného vzdelávania na úrovni ISCED 3A smeruje k tomu, aby si žiaci vytvorili na tejto úrovni zodpovedajúce schopnosti a študijné predpoklady:
a) Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:
- vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory,
- reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku,
- podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti,
- vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne,
- aktívne komunikovať najmenej v dvoch cudzích jazykoch,
- vedieť samostatne rozhodovať o úprave informačného materiálu vzhľadom na druh oznámenia a širší okruh užívateľov,
- štylizovať listy (formálne, neformálne), informačné útvary (inzerát, oznam), vyplňovať formuláre (životopis, žiadosť),
- navrhovať návody k činnostiam, písať odborné materiály a dokumenty v materinskom a cudzom jazyku,
- osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,
- spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály podľa účelu oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa,
- orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní,
- vyhľadávať a využívať jazykové a iné výrazové prostriedky pri riešení zadaných úloh a tém v cudzom jazyku,
- vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom a cudzom jazyku,
- rozlišovať rôzne druhy a techniky čítania, ovládať orientáciu sa v texte a jeho rozbor z hľadiska kompozície a štýlu v materinskom a cudzom jazyku,
- ovládať operácie pri práci s počítačom,
- pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana, žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce,
- pochopiť a osvojiť si metódy informačnej a komunikačnej technológie včítane možnosti učenia sa formou on-line,
- oboznámiť sa s motivačnými vzdelávacími programami, ktoré sú zamerané na riešenie problémov a poskytovanie prístupných príležitostí pre celoživotné vzdelávanie, ktoré vytvára možnosť virtuálnej komunikácie medzi lokálnymi komunitami.
b) Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti
Absolvent má:
- významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,
- vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty,
- overovať a interpretovať získané údaje,
- rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a tvorivé myslenie,
- samostatne predkladať návrhy na výkon práce, za ktorú je zodpovedný,
- predkladať primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých kompetencií pre ostatných členov tímu a posudzovať s ostatnými, či sú schopní určené kompetencie zvládnuť,
- ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,
- samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu druhých,
- vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém a postoje,
- určovať vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste,
- stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,
- plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly a seba regulácie,
- overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých,
- mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomí dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí.
c) Schopnosť tvorivo riešiť problémy
Absolvent má:
- zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie,
- určovať podstatu problému, zvažovať rôzne možnosti riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,
- vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho,
- poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie),
- spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.
d) Podnikateľské spôsobilosti
Absolvent má:
- orientovať sa v rôznych štatistických údajoch a vedieť ich využívať pre vlastné podnikanie,
- vyhodnocovať možnosti plánovania realizácie projektov,
- samostatne plánovať financie, základné prostriedky a nehnuteľnosti vzhľadom na potreby a ciele manažmentu podnikania,
- viesť systém jednoduchého účtovníctva a stratégiu odpisov,
- pochopiť najnovšie poznatky z teórie riadenia a organizácie,
- využívať marketingové nástroje,
- rozpoznávať a rozvíjať kvality riadiaceho zamestnanca s aspektom na komunikatívne schopnosti, asertivitu, kreativitu a odolnosť voči stresom,
- vedieť vystihnúť princípy odmeňovania a oceňovania aktívnych a tvorivých zamestnancov,
- využívať zásady konštruktívnej kritiky, vedieť primerane kritizovať, ale aj znášať kritiku od druhých,
- ovplyvňovať druhých a koordinovať ich úsilie,
- rýchle sa rozhodovať a prijímať opatrenia,
- uvedomovať si význam celoživotného učenia a byť pripravený prispôsobovať sa k zmeneným pracovným podmienkam,
- poznať možnosti ďalšieho vzdelávania, hlavne v odbore prípravy na povolanie,
- mať reálnu predstavu o pracovných a iných podmienkach v odbore, o požiadavkách zamestnávateľov na pracovné činnosti a vedieť ich porovnávať so svojimi predstavami a reálnymi predpokladmi,
- chápať podstatu a princíp podnikania, mať predstavu o základných právnych, ekonomických, administratívnych, osobnostných a etických aspektoch súkromného podnikania.
e) Spôsobilosť využívať informačné technológie
Absolvent má:
- zoznámiť sa s rôznymi druhmi počítačových programov a spôsobom ich obsluhy,
- ovládať obsluhu periférnych zariadení potrebných pre činnosť používaného programu,
- pracovať s aplikačným programom potrebným pre výkon povolania,
- vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,
- graficky znázorňovať reálne situácie a úlohy, kde takéto znázorňovanie pomáha pri kvantitatívnom riešení úlohy,
- komunikovať elektronickou poštou, využívať prostriedky online a offline komunikácie,
- evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,
- chrániť informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním,
- posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.
f) Spôsobilosť byť demokratickým občanom
Absolvent má:
- uvedomiť si a rešpektovať, že telesná, citová, rozumová i vôľová zložka osobnosti sú rovnocenné a vzájomne sa dopĺňajú,
- konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,
- poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,
- uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť a budúcnosť,
- poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty,
- pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky a komunikačných systémov,
- chápať problémy zachovania mieru, bezpečnosti jednotlivcov, národov a štátov, zachovávania a ochrany životného prostredia, vyčerpania nerastných surovín, liečenia civilizačných nemocí, populačnej explózie v rozvojových krajinách, drogovej závislosti najmä mladistvých, sexuálnej výchovy a pozitívne pristupovať k riešeniu týchto problémov,
- uvedomiť si a orientovať sa v problematike nerovnomerného hospodárskeho rozvoja, etnických, rasových a náboženských konfliktov, terorizmu a navrhovať cesty na ich odstránenie,
- chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom kontexte,
- konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie,
- uvedomovať si vlastnú kultúrnu, národnú a osobnostnú identitu, pristupovať s toleranciou k identite druhých,
- zaujímať sa aktívne o politické a spoločenské dianie u nás a vo svete,
- uznávať tradície a hodnoty svojho národa, chápať jeho minulosť i súčasnosť v európskom a svetovom kontexte,
- podporovať hodnoty miestnej, národnej, európskej a svetovej kultúry a mať k ním vytvorený pozitívny vzťah.
2.2 Všeobecné kompetencie
Absolvent má:
- vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú alebo potrebnú informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie, obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie (otázka, rozhovor, anketa), uplatňovať verbálne a neverbálne prostriedky, spoločenskú a rečovú etiku a zdôvodňovať zvolené riešenie komunikačnej situácie,
- ovládať základné – najčastejšie používané lexikálne a gramatické prostriedky a vedieť ich aj používať, samostatne tvoriť súvislé hovorené a písané prejavy,
- získať informácie z prečítaného a vypočutého textu (určiť hlavnú tému alebo myšlienku textu, rozlíšiť základné a vedľajšie informácie), dokázať text zaradiť do niektorých z funkčných štýlov, orientovať sa v jeho stavbe,
- pracovať s Pravidlami pravopisu a inými jazykovými príručkami,
- chápať literárne dielo ako špecifickú výpoveď o skutočnosti a o vzťahu človeka k nej,
- vytvoriť si pozitívny vzťah k literárnemu umeniu, založený na interpretácii ukážok z umeleckých diel, na osvojení podstatných literárnych faktov, pojmov a poznatkov,
- pristupovať k literatúre ako k zdroju estetických zážitkov, uplatňovať estetické a ekologické hľadiská pri pretváraní životného prostredia, podieľa sa na ochrane kultúrnych hodnôt,
- v oblasti jazykovej poznať a používať zvukové a grafické (pravopisné) prostriedky daného jazyka, slovnú zásobu, vybrané morfologické a syntaktické javy, základné spôsoby tvorenia slov (odvodzovanie a skladanie slov), vybrané javy z oblasti štylistiky,
- používať osvojené jazykové prostriedky v súvislých výpovediach primerane s komunikatívnym zámerom,
- v oblasti socio-lingvistickej vedieť komunikovať v rôznych spoločenských úlohách, bežných komunikatívnych situáciách, používať verbálne a neverbálne výrazové prostriedky v súlade so socio-kultúrnym úzusom danej jazykovej oblasti, preukázať všeobecné kompetencie a komunikatívne kompetencie prostredníctvom rečových schopností na základe osvojených jazykových prostriedkov v komunikatívnych situáciách v rámci tematických okruhov,
- v rámci výučby dvoch cudzích jazykov porozumieť a súvisle sa vyjadrovať a komunikovať v prvom cudzom jazyku v rozsahu maturitných tém,
- porozumieť základným jazykovým spôsobilostiam druhého cudzieho jazyka,
- poznať historické súvislosti z dejín slovenského národa v spojitosti s ostatnými európskymi krajinami,
- poznať historicky významné osobnosti slovenského národa,
- chápať nutnosť svojho úspešného zapojenia sa do spoločenskej deľby práce a oceniť prospešnosť získavania nových spôsobilostí po celý čas života,
- komunikovať v cudzom jazyku v rámci základných tém, schopnosť vymieňať si informácie v cudzom jazyku
- zvoliť si adekvátnu stratégiu pri komunikácii a zrozumiteľne vyjadrovať myšlienky v cudzom jazyku
- mať základné sociálne návyky potrebné na styk s ľuďmi a prakticky uplatňovať pri styku s ľuďmi spoločensky uznávané normy,
- uvedomovať si svoju národnú príslušnosť a svoje ľudské práva, mať ochotu rešpektovať práva iných ľudí,
- chápať princípy fungovania demokratickej spoločnosti a postupy, ako sa občan môže aktívne zapojiť do politického rozhodovania a ovplyvňovať verejné záležitosti na rôznych úrovniach (štát – región – obec),
- v praxi uplatňovať humanitné zásady vzťahov medzi ľuďmi a ekologické zásady vo vzťahu k životnému prostrediu
- rozumieť matematickej terminológii a symbolike (množinovému jazyku a pojmom z matematickej logiky) a správne ju interpretovať a používať z nariadení, zákonov, vyhlášok a matematiky,
- vyhľadávať, hodnotiť, triediť, používať matematické informácie v bežných profesijných situáciách a používať pritom výpočtovú techniku a prístupné informačné a komunikačné technológie,
- osvojiť si vyskytujúce sa pojmy, vzťahy a súvislosti medzi nimi, osvojiť si postupy používané pri riešení úloh z praxe,
- cieľavedome pozorovať prírodné javy, vlastnosti látok a ich premeny,
- rozvíjať finančnú a mediálnu gramotnosť,
- rozlišovať fyzikálnu a chemickú realitu, fyzikálny a chemický model,
- vedieť opísať osvojené prírodovedné poznatky a vzťahy medzi nimi, používať správnu terminológiu a symboliku, porozumieť prírodným zákonom,
- aplikovať získané prírodovedné poznatky i mimo oblasti prírodných vied (napr. v odbornom vzdelávaní, praxi, každodennom živote),
- poznať využitie bežných látok v priemysle, poľnohospodárstve a v každodennom živote a ich vplyv na zdravie človeka a životné prostredie,
- vedome vyhľadávať a zúčastňovať sa kultúrnych a umeleckých podujatí, vedieť vyjadriť verbálne svoj kultúrny zážitok, vyjadriť vlastný názor a obhájiť ho,
- vytvoriť si pozitívny vzťah ku kultúrnym hodnotám, prírode a životnému prostrediu a aktívne sa podieľať na ich ochrane,
- prejavovať aktívne postoje k vlastnému všestrannému telesnému rozvoju predovšetkým snahou o dosiahnutie optimálnej úrovne telesnej zdatnosti a vlastnú pohybovú aktivitu spojiť s vedomím potreby sústavného zvyšovaniu telesnej zdatnosti a upevňovania zdravia,
- uvedomovať si význam telesného a pohybové zdokonaľovania, vnímať krásu pohybu, prostredia a ľudských vzťahov,
- ovládať a dodržiavať zásady prvej pomoci, zabrániť úrazu a poskytnúť prvú pomoc pri úraze, uplatňovať pri športe a pobyte v prírode poznatky z ochrany životného prostredia
- osvojiť si zásady správnej výživy a životného štýlu.
2.3 Odborné kompetencie
a) Požadované vedomosti
Absolvent má:
- poznať základné ekonomické pojmy a vzťahy,
- poznať náležitosti potrebné na založenie a prevádzkovanie firmy a má vedomosti z oblasti občianskeho, obchodného, daňového práva a z oblasti marketingu a manažmentu,
- poznať zásady vedenia dokladov prvotnej evidencie, jednoduché kalkulácie nákladov a rozpočty a na základe výsledkov prijímať závery,
- poznať organizačnú štruktúru podnikov v oblasti dopravy,
- dokázať posúdiť a zhodnotiť kvalitu a množstvo vykonanej práce, uplatňovať základné ekonomické princípy šetrenia a hospodárenia s majetkom, surovinami, strojmi, zariadeniami a energiami,
- ovládať klávesnicu počítača, vedomosti o obsahovej náplni a štylizácii obchodných listov,
- poznať základné právne normy a predpisy potrebné pre činnosť medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy,
- poznať odbornú terminológiu pre oblasť dopravy,
- poznať technologické postupy v oblasti dopravy, s využitím mechanizačných prostriedkov a výpočtovej techniky,
- ovládať problematiku dopravnej a prepravnej sústavy a dopravnej geografie štátov Európy a vybraných štátov sveta,
- poznať základy a zásady dopravnej politiky pre činnosť medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy,
- vedomosti z oblasti teórie práva, správneho konania, trestného konania, medzinárodného práva so zameraním na zahraničný obchod a colnú problematiku v doprave,
- poznať členenie konštrukčných častí príslušných dopravných prostriedkov, vrátane podmienok ich bezpečného prevádzkovania a základov údržby,
- poznať druhy, vlastnosti a možnosti využitia mechanizačných zariadení v doprave,
- ovládať spôsoby prepravy cestujúcich, batožín a nákladu vo vnútroštátnej a medzinárodnej doprave,
- poznať cestovné poriadky a ich tvorbu,
- ovládať podmienky a príslušné predpisy v oblasti zvláštnych druhov prepráv,
- poznať jednotlivé druhy vozidiel, ich vlastnosti podľa konštrukcie a vhodnosť ich použitia na jednotlivé prepravné činnosti podľa druhu a množstva nákladu,
- ovládať zásady riadenia kolektívu zamestnancov pri práci na opravách a údržbe dopravných prostriedkov, nachádzať spôsoby zvyšovania produktivity práce,
- poznať spôsoby odmeňovania zamestnancov,
- vedieť vykonávať práce a činnosti v cestnej a mestskej doprave spojené najmä s organizáciou, riadením a zabezpečovaním cestnej a mestskej dopravy,
- poznať základy komunikácie so zákazníkmi a podstatu interpersonálnych vzťahov,
- poznať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hygieny práce, tvorby a ochrany životného prostredia.
a) Požadované zručnosti
Absolvent vie:
- aplikovať získané teoretické vedomosti v praktickej činnosti,
- organizovať a riadiť činnosť na pracovisku,
- ovládať predpisy o cestnej premávke,
- poznať formy vykonávania kvalifikačných skúšok zamestnancov v doprave
- úspešne a pohotovo riešiť pracovné situácie a stanovené úlohy,
- obsluhovať moderné palubné počítačové systémy,
- uplatniť zásady bezpečnej a hospodárnej jazdy s motorovými vozidlami v rôznych podmienkach,
- orientovať sa v rôznych situáciách cestnej premávky, tak aby bola dodržaná bezpečná preprava osôb a nákladu,
- aplikovať zásady údržby a spôsoby odstraňovania porúch vozidla,
- spracúvať a vhodnými metódami hodnotiť potrebné informácie na podnikateľské činnosti s využitím informačných a komunikačných technológií,
- komunikovať prostredníctvom elektronickej pošty a pracovať s webovými stránkami,
- vypočítať a interpretovať základné ekonomické ukazovatele, vystavovať a likvidovať potrebné doklady prvotnej evidencie,
- aplikovať vybrané matematické, fyzikálne a chemické postupy pri riešení technických problémov a riešení úloh v hospodárskej praxi,
- používať cudzí jazyk k získaniu informácií z rôznych zdrojov,
- vyhotovovať na počítači podnikové písomnosti vecne, jazykovo a formálne správne,
- písať hmatovou metódou, ovládať techniky spracovania textu a dodržiavať normalizovanú úpravu písomnosti,
- správne sa orientovať v prevádzkových predpisoch a pomôckach,
- operatívne reagovať na zmeny v legislatíve v cestnej doprave, hlavne čo sa týka bezpečnosti práce s vozidlami (zákony, vyhlášky, nariadenia vlády, STN, EN, ISO)
- vykonávať technologické postupy, vyhotovovať a viesť príslušné prevádzkové doklady,
- uplatniť a použiť diagnostické metódy, metódy opráv a údržby dopravných prostriedkov, ovládať meracie prístroje a novodobú testovaciu techniku,
- urobiť úpravu, skvalitniť pracovisko a udržiavať čistotu a poriadok na pracovisku,
- dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a hygieny práce a ochrany životného prostredia.
a) Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a schopnosti
Absolvent sa vyznačuje:
- dôslednosťou a zodpovednosťou pri riešení pracovných povinností,
- samostatnosťou pri práci, samostatným riešením bežných úloh,
- manuálnou zručnosťou v činnostiach odboru dopravy,
- kreatívnym myslením,
- schopnosťou integrácie a adaptability
- organizačnými a komunikatívnymi vlastnosťami,
- prispôsobivosťou v nových pracovných podmienkach,
- vhodným sociálnym správaním a prejavmi,
- kladie dôraz na čestnosť, zodpovednosť a etiku správania sa voči zákazníkom a svojim spolupracovníkom,
- sebadisciplínou a mobilitou,
- potrebnou dávkou sebadôvery a pozitívnym prístupom k povinnostiam,
- je dôsledný a zachováva diskrétnosť v pracovných vzťahoch,
- poskytnúť prvú pomoc pri úraze.
Učebný plán
3757 L Dopravná prevádzka
Cieľové zložky vzdelávania | Počet týždenných vyučovacích hodín vo vzdelávacom programe podľa ŠVP | Celkový počet hodín za štúdium |
Všeobecné vzdelávanie | 29 | 928 |
Odborné vzdelávanie | 20 | 640 |
Disponibilné hodiny | 17 | 544 |
CELKOM | 66 | 2112 |
Kategórie a názvy vzdelávacích oblastí, vyučovacie predmety | Počet týždenných vyučovacích hodín vo vzdelávacom programe v ročníku | Celkový počet hodín za štúdium | ||
1. | 2. | Spolu | ||
Všeobecné vzdelávanie | 16 | 15 | 31 | 992 |
Jazyk a komunikácia | 9 | 9 | 18 | 576 |
· slovenský jazyk a literatúra | 3 | 3 | 6 |
|
· anglický / nemecký jazyk | 3 | 3 | 6 |
|
· ruský jazyk | 3 | 3 | 6 |
|
Človek, hodnoty a spoločnosť | 1 | 1 | 2 | 64 |
· dejepis | 1 | 1 | 2 |
|
Človek a príroda | 1/1d | - | 2 | 64 |
· fyzika | 1/1d | - | 2 |
|
Matematika a práca s informáciami | 3 | 3/1d | 7 | 224 |
· matematika | 2 - | 2 | 4 |
|
· informatika | 1 | 1/1d | 3 |
|
Zdravie a pohyb | 1 | 1 | 2 | 64 |
· telesná a športová výchova | 1 | 1 | 2 |
|
Odborné vzdelávanie | 17 | 18 | 35 | 1120 |
Teoretické vzdelávanie | 6/7d | 6/6d | 25 | 800 |
· ekonomika a podnikanie | - | 0/2d | 2 |
|
· dopravná geografia | 0/1d | - | 1 |
|
· cestná a mestská doprava | 3 | 3 | 6 |
|
· prevádzka cestnej a mestskej dopravy | 2/3d | 2/1d | 8 |
|
· podnikanie v doprave | 1/1d | 1 | 3 |
|
· zasielateľstvo | 0/1d | 0/1d | 2 |
|
· manažment | - | 0/2d | 2 |
|
· technika administratívy | 0/1d | - | 1 |
|
Praktická príprava | 4 | 4/2d | 10 | 320 |
· odborná prax | 4 | 4/2d | 10 |
|
SPOLU | 33 | 33 | 66 | 2112 |
Poznámka:
zápis napr. 1/1d znamená:
– 1 = jedna hodina týždenne na vyučovanie daného vyučovacieho predmetu z minimálneho predpísaného počtu vyučovacích hodín podľa ŠVP,
– 1d = jedna hodina týždenne na vyučovanie daného vyučovacieho predmetu z disponibilných hodín,
– teda celkovo 2 hodiny týždenne na vyučovanie daného vyučovacieho predmetu.